Sunday 29 September 2013

Ngeri! Rawatan Kecantikan Guna Mask Berapi Di Muka


Beauty is pain. Itulah salah satu pribahasa yang menggambarkan wanita yang harus menahan rasa sakit demi kelihatan cantik. Namun yang menjadi pertanyaan adalah seberapa jauh rasa sakit itu dapat diterima?

Rupanya bagi kaum wanita di China rasa sakit demi kelihatan cantik tidak ada batasannya. Bahkan ketika mereka meletakkan api diatas tubuh mereka sekalipun atau dalam dunia kecantikan disebut dengan topeng api. Foto dibawah ini menggambarkan wajah wanita yang bermasker kuning dan dibungkus plastik, kemudian sebahagian wajahnya ditutup tuala dan diletakkan dua bola api diatas kedua matanya.
Gambar ini diambil oleh seorang remaja perempuan yang menemani ibunya ke salon kencantikan, dan foto tersebut telah beredar di beberapa website sejak diposting sebulan yang lalu. Bersamaan dengan posting foto,remaja perempuan tersebut juga menyertakan sebuah catatan: "Ibuku ingin mendapatkan rawatan kecantikan di salon, jadi aku menemaninya pergi ke salon. Apa yang saya lihat .. langsung mengejutkan saya dan saya tidak dapat melihatnya. Yah dia kelihatan cukup lama mendapatkan suntikan api yang bagus di bahagian mata ".

Rawatan kecantikan dengan menggunakan topeng api sebenarnya adalah hal yang  biasa di China. Bahkan rawatan kecantikan ini mempunyai nama tersendiri iaitu Huo Liao (rawatan api). Rawatan kecantikan dengan topeng api ini adalah bentuk luas dari terapi alternative yang sangat terkenal ketika itu. Terapi Huo Liao menyiapkan tuala khusus yang telah direndam dalam "ramuan rahsia ubat mujarab" dan sedikit alkohol. Tuala kemudian dinyalakan selama beberapa saat kemudian dimatikan dengan cara menutup api tersebut dengan tuala lain.



No comments:

Post a Comment